уторак, 30. мај 2017.

Krf – najzeleniji dragulj Jonskog mora

Pre nekoliko godina imala sam tu sreću da posetim Krf i zauvek se zaljubim u njega. U njegovo svetlucavo plavo more, tamne stare maslinjake, ljude vesele i ljubazne i ulice vijugave i popločane kamenom, poput venecijanskih.

foto Jelena Dilber

Kada se avionom zaputite na ovo najsevernije i najzelenije ostrvo Jonskog mora, videćete ga još sa visina. Veliko, duguljasto i brdovito, okruženo ostrvcima i hridima, isteglo se po plavoj pučini. Vidi se i čak i poneka planina. Vrh Pantokrator visok je čak 906 metara.
Nije ni čudno što ga je Homer opisao u svojoj Ilijadi. Baš na ovom malom ostrvu bisernih plaža Odisej je sreo Nausikaju, ćerku kralja Alkinoja i zahvaljujući njoj dobio brodove i mornare da se posle 30 godina lutanja vrati u svoj zavičaj Itaku.

Naš boravak na Krfu otpočeo je kao iz bajke. Autobus nas je sa aerodroma ostavio ispred  hotela sa ulazom koji nam je zaličio na holivudski. Krf Holidej Palas čekao je da zaronimo u njegove draži.

foto Jelena Dilber

A njih je bilo na pretek. Savršen smeštaj sa pogledom na modro more, hrana raznovrsna sa specijalitetima iz svih zemlja sveta, mir i tišina u velikom parku u čijem srcu se uzdiže blistavi hotel.

Kao posebna čarolija na rubu litice na kome je podignut, nalazi se veliki bazen pa ne znate da li pre da se kupate ili da sa ivice posmatrate pučinu dokle oko seže.

Za one koji bi ipak da se bućnu u morsku vodu, napravljen je mali stakleni lift koji vodi do plaže u podnožju i barova na pesku.

foto Jelena Dilber

Ako se spustite do obale, imaćete ne samo ugođaj u kupanju nego i priliku da vidite avione kao da su vam nadohvat ruke jer je aerodrom blizu i oni u određenom delu dana uzleću i sleću putujući ka svim pravcima sveta.

Pa čim smo se izbrčkali, što u moru, što u bazenu na vrhu vidikovca, krenuli smo da istražujemo kraj. Kanoni nas je dočekao mirisom oleandera i hladom visokih palmi.
Ovo mesto, koje se smatra delom grada Krfa, vekovima stoji na rubu litice i lepota mu ne prolazi. Između blistavih restorana i taverni i danas stoje stari topovi, kao da spajaju one davne dane sa ovim našim, u kojima, na sreću, spavaju.

foto Jelena Dilber

Odavde pogled puca na daleku pučinu, ali i malo jezero, nastalo spajanjem dve obala Krfa odakle se čuje žamor ptica među žutim trskama.

Pa ipak, ono zbog čega mnogo turista dolazi da obiđe Kanoni svakako je pogled koji se nalazi na svim razglednicama Krfa. Mišje ostrvo, ili po grčki Pontikonisi, sa starom vizantijskom crkvom iz 11. veka izgrađenom u čast Pantokratora, stoji nasred mora kao neka malena lađa. I blista pod vrućim letnjim suncem.

Ako se odlučite da siđete do mora čitavim nizom stepenica koje se provlače kroz bujne cvetove i mediteransko mirisno rastinje, stići ćete do još jedne bele lepotice koja kao da pluta na moru. To je manastir Vlaherna na istoimenom ostrvcetu, podignut u 13. veku, u kome se čuva čudotvorna ikona Bogorodice.

foto Jelena Dilber

Imali smo tu sreću da se upravo održavalo venčanje, a kada su srećni mladenci prešli mostić koji ostrvce spaja sa kopnom, bili su toliko ljubazni da nam poziraju za uspomenu i dugo sećanje.

A onda je usledilo istraživanje grada Krfa, zbog koga sam, da budem iskrena, najviše i želela da obiđem ovaj mali grčki raj. Lagano, zalivom Garica, krenusmo u krfsku avanturu.
Kad zaronite u njegove male uske ulice, sa kućama pozlaćenim suncem između kojih su razapeta užad za sušenje veša, osetićete dah Krfljana i njihovog života koji nama izgleda kao bajka. Sve je šareno i puno žamora. Taverne, zlatare, tezge na kojima je sve što ti duša poželi: marame, majice, keramika i koža, suveniri od drveta, ćilimi, ratluk, ušećereno voće i ćeten alva. Mirišu začini i prepliću se sa mirisom mora.

foto Jelena Dilber

Radnje rade do kasno uveče. Ipak nas najviše privlače jarke boje prodavnice sa likerom od kumkvata, slatkog voća nalik na mandarinu koje raste samo na Krfu, kažu. Toplo preporučujem, pogotovo ušećeren.

Pratimo najveći žamor. On je tik ispod Stare tvrđave, koju su u 10. veku izgradili Vizantinci, kao odbranu od mnogih napadača, ali i za potrebe karantina kada su zarazne bolesti umele da opustoše grad. Dočekuje nas pokretan most i unutar nje kao da je vreme stalo. Mnogo topova, kamenih zgrada i šančeva.

A na vrhu kula sa satom i visoki svetionik podignut u 18. veku koji se vidi nadaleko.

foto Jelena Dilber

Ispod Stare tvrđave je trg Spjanada, najveći na Balkanu. A na njemu život bruji na sve strane. Sve je sjajno i blistavo, puno žamora različitih jezika sveta.

Sa jedne strane je šetalište i veliki park u kome se nekada igrao kriket. Danas se u njegovim paviljonima održavaju muzički koncerti jer krfska muzika ima posebnu draž. Vesela, milozvučna, podseća na italijansku, bez daška Orijenta, valjda zahvaljujući Venecijancima koji su ovde ostavili najjači trag.

Sa druge strane je Liston, ulica blistave beline sa fenjerima koji po noći  zasijaju i daju meku lepotu ovoj staroj ulici. On je ostao kao uspomena francuske vladavine ostrvom kada je u nizu arkada sagrađena za potrebe Galerije plemstva. Danas je u njoj sedište Skupštine grada Kfra. Upravo se na ovom mestu održava uskršnja ceremonija jedinstvena u svetu, kada se posle litije sa moštima Svetog Spiridona sa zgrada na Spjanadi bacaju glineni ćupovi napunjeni vodom koji se rasprskavaju na kaldrmi.

foto Jelena Dilber

Osetićete ovde dah svih onih koji su Krfu ostavili dubok trag. I davnih Etruraca, Korinćana, epirskih kraljeva, Vizantinaca, Mlečana, Francuza i Britanaca. Svih samo ne Turaka. I to ne zato što ih Krf nije interesovao. Naprotiv. Tri puta su pokušali da ga osvoje, a treći je bio presudan. Kada je preplašenom stanovništvu već izgledalo da će ogromna turska armada dostići svoj cilj, natuštilo se nebo, navukli oblaci kao da je pao mrak i razbesnelo tako jako nevreme da je stradalo dve trećine turske flote. I nikada im više nije palo na pamet da krenu u pohod na ovo grčko ostrvo.

Od tada Krfljani veruju da je Sveti Spiridon zaštitnik njihovog ostrva jer njemu pripisuju ovo čudo. Zato je u centru grada u 16. veku izgrađena crkva u njegovu čast. Ovaj veliki svetitelj poznat po svojim isceljenjima bio je sahranjem u Konstantinopolju, ali su Krfljani njegove mošti preneli tamo gde im je mesto. Danas ih četiri puta godišnje u litijama pronose po ulicama i tako se sećaju svog zaštitnika i čudotvorca.

Da je Krf bio i mesto na kome su mučenici nalazili svoj mir, dokaz je Muzej Srbi na Krfu ili popularno nazvana Srpska kuća. Nastala je u vreme kada su srpska vojska i srpska Vlada našle utočište nakon povlačenja preko Albanije. U jednom trenutku, moglo bi se reći, Krf je bio i prava mala „srpska prestonica“.

foto Jelena Dilber

A na ostrvu Vidu najbolje se vidi stradalništvo Srbije. Plava grobnica ostaje deo plevetnila koji za svakog od nas nosi bolni šum mora.

Prekoputa Vida, kao još jedan pokazatelj da su u vekovima za nama ratovi uništavali živote, stoji Nova tvrđava. Sagrađena je u 16. veku uz staru luku. Dograđivana i preuređivana, danas slovi za venecijansko remek-delo vojne arhitekture.

Da je Krf pravo utočište kroz vekove pokazuje i sudbina austrougarskog prestolonaslednika Rudolfa, koji se zbog ljubavi prema poljskoj grofici Mariji Večeri odrekao i prestola, ali i života, jer su oboje pronađeni mrtvi u lovačkom dvorcu Majerling. I dan-danas se veruje da se dvoje odbeglih ljubavnika često skrivalo na jonskom ostrvu, pomešani sa običnim putnicima.

foto Jelena Dilber

Zato je ovde, u uspomenu na rano preminulog sina, njegova majka carica Elizabeta podigla letnjikovac Ahileon, nazvan po njenom najomiljenijem junaku grčke mitologije Ahilu.

U njoj se nalaze predmeti koje je koristila carica Elizabeta, nameštaj i maketa broda kojim je doputovala na Krf.

Raskošno oslikani zidovi i stropovi, kao i slike u pozlaćenim ramovima odišu prefinjenošću i vrhunskom umetnošću.

Prelepa vila u vrtovima neobične lepote, prepunim retkih egzotičnih biljaka i cveća okružena je mnoštvom skulptura koje predstavljaju grčku mitologiju, ali i najčuvenije pesnike Grčke i sveta.

Pa ipak najlepši od svih je impozantan kip Ahila koji visoko ka nebu stremi i gleda u daleku pučinu.

foto Jelena Dilber

Na ovom mestu grčka mitologija kao da živi u svojim legendama. Tu još lebdi duh nimfe Kerkire koju je ugrabio bog mora Posejdon i ovde je zauvek zarobio pa je po njoj i ostrvo dobilo ime.

Poslednje dane na ostrvu sačuvali smo da obiđemo gradić na zapadnoj obali. Pelekas, podignut na padini brda, sa svojim šarenim kućama dočekao nas je u danu prepunom vetra i povremenih oluja.

Uz strme vijugave uličice peli smo se i istraživali ovo malo parče raja sa koga pogled puca na beskrajno plavetnilo mora koje se spaja sa razvedrenim nebom.

foto Jelena Dilber

Spustili smo se i do obale, do plaže Kontojalos, koja nas je dočekala puna vetra i velikih snažnih talasa. Dok su se rasprskavali jedan o drugi, kvasili nam stopala i opet bežali nazad u nemirnoj peni, gledali smo pučinu, gde se negde tamo nalaze Otrantska vrata i mesto gde se spajaju Jadransko, Jonsko i Sredozemno more.

Poslednje veče bilo je za našu dušu. U taverni Kod kapetana Džordža u Kanoniju, u blizini našeg hotela. Tamo gde smo provodili mnoge večeri kada se oprljeni suncem vratimo iz starog grada. Uvek nas je tu čekao vlasnik, kapetan Džordž sa svojim širokim osmehom i pun priča o mladim danima kada bi umeo da zaigra sirtaki držeći u zubima sto i na njemu krigle piva. Smejali smo se i tvrdili da mu verujemo. Nije to pred nama ponovio, ali nama i nije bilo važno.

Sutradan nas je čekao avion za povratak u Beograd, a Krf nas je pozdravljao duboko pod nama, sa svojim ostrvcima, hridima i brdima. I kao da je šaputao da nas čeka sa svojim mirisom maslina i mora i rumenim sumracima. I da pozdravimo svoju zemlju, tamo daleko…