Srbija možda nije
velika zemlja, ali ima toliko prirodnih lepota da ni sami ne znate na
koju stranu da krenete ne biste li je celu istražili. Neko voli talasasta žitna
polja Vojvodine, neko krševite predele istočne i južne Srbije, neko pitome
doline, livade i bregove Šumadije, ali Zapadna Srbija skriva najraskošnije
lepote bujne prirode. A u njoj, kao mali dragulj, leži selo neobičnog imena –
Mokra Gora.
|
izvor: panoramio.com |
Smešten između
dve zemlje, Srbije i Bosne i Hercegovine, usred planinskih masiva Zlatibora i Tare, u razvođu Belog Rzava, koji se niz svoje svetlo kameno korito
sliva sa jedne i Kamešine sa druge strane, ceo kraj kao da nije sa ovoga sveta
nego se sa stranica nekih starih narodnih bajki spustio na brdovito tlo.
|
izvor: parkprirodemokragora.org.rs |
Legenda kaže da
je selo Mokra Gora dobilo ime
zahvaljujući Mustaj begu iz Priboja. Kada je jedne noći na ovom mestu zanoćila
njegova vojska, uporno su pokušavali da založe vatru koristeći sirovo drvo, ili
kako se to nekada govorilo, goru. Pošto im to nikako nije polazilo za rukom,
stalno su govorili : "Ala je ova gora mokra!" I tako je selo dobilo ime.
|
izvor: insiderserbia.com |
Celo rasuto po
brdima i obroncima dve planine, jedno je od retkih koje ima tako veliku
visinsku razliku. Naime, nije lako popeti se na njegovu najvišu tačku, na više
od 1500 metara - vrh Zborište, najviši vrh Tare, sa čijeg se vidikovca kao na
dlanu vide crnogorske planine Maglić, Bioč i Volujak, pa pogled puca sve do
Romanije i Jahorine u Bosni.
|
foto Rajko Krčmar |
Nije lako ni
spustiti se do najniže, koja iznosi "svega" 460 metara. Nekoliko desetina
metara manje da bi i sama postala planina.
|
foto Stanković Milomir |
Iznad ovog
živopisnog sela, tačnije njegove železničke stanice, na 700 metara nadmorske
visine, nalazi se brdo Mećavnik, a
na njemu kao čarolijom stvoreno malo filmsko etno-selo Drvengrad.
|
izvor: panacomp.net |
Ono je izgrađeno
početkom našeg veka, zahvaljujući režiseru Emiru Kusturici, za potrebe snimanja
njegovog filma "Život je čudo". Kad je snimanje završeno, Drvengrad je ostao i
sve više se izgrađivao. Svojim neobičnim izgledom, koji kao da podseća na neka
davna vremena, postao je mesto koje ima svoju dušu.
|
foto Predrag Sibinović (motiv iz knjige Predraga Sibinovića "Romantika železnice") |
Od kapije pa sve
niz glavnu ulicu, koja se završava drvenom crkvom Svetog Save sa zvonikom, koja
podseća na ruske crkve brvnare, sav je načičkan kućicama od drveta, od
kojih su neke izgrađene, a neke prenete iz kremanskog kraja. Zbog toga
Drvengrad, kad se gleda sa nekog od okolnih brda, liči na malo mesto iz mašte,
a kad napada sneg, zaliči na pravu bajku iz dalekih ruskih bespuća.
|
foto Predrag Sibinović (motiv iz knjige Predraga Sibinovića "Romantika železnice") |
Pa ipak, ono što
najviše krasi Mokru Goru zasigurno je pruga uskog koloseka i u okviru nje
čuvena Šarganska osmica. Nastala kao
ideja entuzijasta istoimenog udruženja, vratila je dah starih dana i od ovog
pomalo zaboravljenog kraja napravila kutak Srbije u kome kao da je neko davno
prohujalo vreme stalo.
|
foto Predrag Sibinović (motiv iz knjige Predraga Sibinovića "Romantika železnice") |
Pruga je davnih
dana, početkom prošlog veka, počela da se gradi u vreme Austrougarske carevine.
Najveću prepreku pravilo je brdo Šargan, za koga dugo nije moglo da se pronađe
rešenje. Posle mnogo peripetija, pa čak i nesreće prilikom izgradnje 1923, pruga je konačno otvorena dvadesetih godina
prošlog veka i povezivala je Beograd sa Dubrovnikom. U to vreme na njoj je
saobraćao parni voz "Ćira" sa drvenim vagonima, koji je ovu relaciju savlađivao
za puna 24 časa.
|
foto Predrag Sibinović (motiv iz knjige Predraga Sibinovića "Romantika železnice") |
Sve se promenilo
polovinom sedamdesetih godina prošlog veka, kada je pruga uskog koloseka
proglašena za neisplativu. Tada je i uklonjena.
|
izvor: turistickaorganizacijauzica.org.rs |
Trideset godina
kasnije, ostvarena je ideja udruženja "Šarganska osmica", obnovljen je najlepši
deo stare pruge koji je povezivao Užice i Sarajevo, deonica između stanice
Mokra Gora i Šargan – Vitasi. I ponovo je zahuktao stari parni voz »Ćira«,
danas romantičnog naziva "Nostalgija", koji opet sa sobom nosi putnike kroz
predele tako lepe da od njih zastaje dah.
|
izvor: oliver-turizem.si |
Tako su pruga,
stari vagoni i lokomotiva postali zaštićeni spomenici tehničke kulture i
zahvaljujući tome je Šarganska osmica postala jedinstveni muzej na otvorenom.
|
foto James Walte |
Za sat vremena
vožnje voz savladava šarganske padine kroz čak 22 tunela i pet mostova. Dok
klopara u ujednačenom ritmu, a iza njega ostaju beli pramenovi pare iz
lokomotive, lepota koja ga sa svih strana okružuje je nemerljiva.
|
foto Predrag Sibinović (motiv iz knjige Predraga Sibinovića "Romantika železnice") |
Pa ipak, bez
obzira na izuzetnu lepotu predela, pruga je najpoznatija po graditeljskom "čudu", po kojoj je i dobila ime. Naime, rešenje projektanata za lakše
savlađivanje uspona na Šarganu bila je pruga u obliku broja 8. Tako se
premostila visinska razlika od čak 300 metara. Izgradnjom pruge ovakvog oblika
voz dva puta prolazi kroz istu tačku, što je čini posebno interesantnom.
|
foto Predrag Sibinović (motiv iz knjige Predraga Sibinovića "Romantika železnice") |
Dok se vozite "Ćirom",
tačnije današnjim vozom "Nostalgija", ne znate gde pre da gledate. Kad zavrne,
vide se svi vagoni, pravi starinski, i lokomotiva koja hukće i ostavlja za
sobom beli oblak dima.
|
izvor: kurir.rs |
Ispod su uzani klanci, vode žubore u dubini, između stena
tamne smrče koje streme ka modrom nebu. Kakav divan poklon prirode za oči
navikle na gradske ulice i beskrajne nizove solitera! Ništa drugo sem da se
divimo.
|
foto Predrag Sibinović (motiv iz knjige Predraga Sibinovića "Romantika železnice") |
A krajolik
nestvarne lepote smenjuje se onom brzinom kojom ide voz. Pa čas uroni u tamu
tunela, pa naiđu napukle stene i kamenjari Šargana, pa se pogled otvori ka
beskrajnim vencima planina, prostranim provalijama i bistrim potocima koji se
ulivaju u reku Kamešinu.
|
foto Predrag Sibinović (motiv iz knjige Predraga Sibinovića "Romantika železnice") |
A ona, plava kao
prolećno nebo koje se razliva preko jarkozelenih mokrogorskih i kremanskih
bregova stiže pravo sa zlatiborskog vrha Vijagor i krivuda podno Šargana dok
njen žubor ućutkuje kloparanje "Ćire".
|
foto Predrag Sibinović (motiv iz knjige Predraga Sibinovića "Romantika železnice") |
Uz njene obale u
senkama vrba nalaze se mnogobrojni lekoviti izvori, od kojih je najpoznatiji Bele vode, skriven pored živopisnog
mosta i prelepe crkvice Svetog Jovana Krstitelja.
|
izvor: stazeibogaze.info |
Kamešina je ipak
najpoznatija po vodopadu izuzetne lepote - Veliki
skakavac svoje vode rasipa sa visine od
25 metara.
|
foto Paunović G. |
I kao što svojim
tokom stalno prati prugu, tu je od njenog početka, od železničke stanice Mokra Gora.
|
foto Predrag Sibinović (motiv iz knjig Predraga Sibinovića "Romantika železnice") |
Na svom putu
pruga joj se malo primakne, pa se opet odmakne, kako diktiraju bregovi i prevoj
preko Šargana, na kome se nalazi razvođe reka i linija koja razdvaja Taru od
Zlatibora. Pa voz čas zaroni u guste šume hrasta i bukve i tamne prelive borova
i smrča, pa bljesne pod suncem nad livadama šarenim od božura i ljiljana i
bujnim zelenim pašnjacima.
|
foto Predrag Sibinović (motiv iz knjige Predraga Sibinovića "Romantika železnice") |
Sledeća je
stanica Jatare, koja je nekada davno
služila za ukrštanje vozova i bila poznata po tome što na njoj nikada niko nije
izašao niti kupio kartu.
|
foto Predrag Sibinović (motiv iz knjige Predraga Sibinovića "Romantika železnice") |
Danas je podjednako posećena kao i ostale, a od nje
počinje i najveći uspon.
|
izvor: tripadvisor.rs |
Na samoj stanici se nalazi vodopad na steni kod vidikovca Orlovo gnezdo, sa koga se pruža
spektakularan pogled na Šargan, koji u svim bojama proleća buja pod blistavim
sunčevim zracima.
|
foto Stanković Milomir |
I tako sve dalje
krivudavom prugom do stanice Golubići,
na kojoj je sniman film "Život je čudo".
|
izvor: republik.rs |
Iznad nje se nalazi vidikovac Krst, sa koga se pruža najlepši pogled
na Šargansku osmicu, njena dva tunela i neobičan splet pruge, zahvaljujući kome
se posmatrač lako može zbuniti i zapitati na koju stranu voz ide, a sa koje je
došao.
|
foto Stanković Milomir |
Pa sve dalje,
prugom koja krivuda kroz divlje predele netaknute prirode. Kroz šume borova
između čijih grana se provlače zraci sunca i u čijim senkama se naslućuju
tragovi lisica, srna i divljih mačaka. I u kojima se, kad voz prođe, ponovo
začuje kuckanje detlića i pesma senica, ševa i crvendaća.
|
izvor: mokragora.info |
Poslednja stanica obnovljene pruge je Šargan – Vitasi, u čijoj je blizini je
i najduži tunel, Aleksandar I, dug preko kilometar i po.
|
izvor: dalekoodposla.com |
Ovde pruga beleži
najvišu nadmorsku visinu od preko 800 metara, pa se u ovom kraju, u strmim
krečnjačkim odsecima može pronaći redak zaštićeni cvet alpskog različka.
|
foto Predrag Sibinović (motiv iz knjige Predraga Sibinovića "Romantika železnice") |
Ali i šareni
planinski šargani, po kojima je ceo kraj i dobio ime, i gnezda orla zmijara i
sivih sokolova.
|
izvor: telegraf.rs |
Kraj stare pruge
zadire duboko u predele kremanske kotline, severnog dela Zlatibora, neopisive
lepote, u kojoj se nalazi selo Kremna,
čuveno po proročkoj porodici Tarabića iz 19. veka, oko kojih su se ispredale
mnogobrojne legende vezane za "Kremansko proročanstvo".
|
izvor: turistickaorganizacijauzica.org.rs |
Stanovništvo ovog kraja
najviše se uzdalo u viziju Mitra Tarabića da će se njihova pruga i u dalekoj
budućnosti koristiti, ali ne radi posla i potrebe nego radi "odmorišta i
uživancije".
|
izvor: tara-planina.com |
Verovali ili ne
verovali, pruga i padine Šargana i pobrđa Tare i Zlatibora na kraju su zaista i
postale čuvene, ne samo u Srbiji nego i u celom svetu. Zahvaljujući tome ceo
kraj je početkom veka stavljen pod zaštitu države i poneo je naziv Park prirode Šargan i Mokra Gora.
|
izvor: serbianoutdoor.com |
U visokim brdima
i kamenim stenama Šargana i Mokre gore kriju se raskošne priče o ćudima prirode
stare preko 350 miliona godina. Ovo tlo pamti i vulkanske erupcije i razorne
zemljotrese, prekrivali su ga i napuštali pradavni okeani i mora, izdizale se
obale i pomerale planine, topila jezera i sušili ga vetrovi.
|
izvor: turistickaorganizacijauzica.org.rs |
Zahvaljujući
burnim zbivanjima nastajale su visoke planine koje se stapaju nad Kremnom i Mokrom Gorom, nazubljeni
vrhovi, a pod njima klisure i kanjoni. I priroda nesvakidašnje lepote.
|
izvor: parkprirodemokragora.org.rs |
Onakva kakva nas
tera da se zamislimo koliko ona slobodno diše pored nas i da li joj u tome
pomažemo ili odmažemo. I na kakav način je vidimo. Da li kao nešto što treba da
pazimo ili čuvamo ili kao nešto što treba da pazi i čuva nas? A odgovor je
jednostavan: videćemo lepotu prirode samo ako je i u sebi nosimo. A onda ćemo i
znati da je cenimo. I osećamo poštovanje, jer je to najmanje što ona zaslužuje.
|
izvor: parkprirodemokragora.org.rs |
P.S. Naslovna
fotografija je autorsko delo Slavenka Vukasovića
Svi zainteresovani za knjigu Predraga Sibinovića "Romantika železnice" mogu da mi se jave na mejl simkaimario@gmail.com
Нема коментара:
Постави коментар